x

 

ARTYKUŁY - VARIA


OCENA mocne: 8, słabe: 0
zobacz komentarze

Football Manager: current ability, potential ability - fakty i mity.

12-10-2017, 12:58, Unikalnych wejść: 5701 , autor: Mahdi
ARTYKUŁY
VARIA

10 października br. Shrek dodał artykuł, w którym zapowiedział eksperyment, którego celem ma być sprawdzenie, czy rzeczywiście determinacja ma ważny wpływ na rozwój młodego piłkarza.

Pomijając już fakt, że ma duży wpływ (a mogę to stwierdzić choćby na podstawie mojej 15.letniej fascynacji Championship Managerem i Football Managerem oraz doświadczeniem zebranym przez około 1000 sezonów, które rozegrałem od edycji CM01/02 do bieżącej...), to cały ten „eksperyment“ od początku oparty jest na założeniach, które byłyby niemożliwe w grze.

Shrek "przyznał" wszystkim zawodnikom, niezależnie od pozycji, atrybuty wyjściowe na poziomie 8. Umiejętności bieżące (current ability - CA) ustawił na 70, a umiejętności potencjalne (potential ability - PA) - na 200.

Stworzył kilkunastu zawodników, z których szesnastu ustawił determinację na poziomie 18-20,  dwóm na poziomie 10.

Oczywiście pierwszą bzdurą jest ustawienie takich samych umiejętności, niezależnie od pozycji. Innymi przecież musi dysponować obrońca, innymi skrzydłowy, innymi napastnik. To chyba dla wszystkich zrozumiałe.

Drugą bzdurą jest przyznanie PA 200. To oczywiście sprawi, że każdy z tych piłkarzy zostanie „koksem“ - jeżeli nie przytrafi się jakiś poważny uraz, lub jeżeli nie przejdą przypadkowo do klubu o słabym poziomie szkolenia czy bazy treningowej...


Gra Football Manager jest o wiele piękniejsza i daje o wiele więcej możliwości, niż wielu z was sobie wyobraża! Każdy świat gry jest inny i to jest właśnie cudowne! Przyjrzyjmy się dziś, co oznacza mityczne PA (potentail ability).

PA określone dokładną cyfrą, mają gracze już dobrze znani w poszczególnych krajach, zwykle po 23. roku życia. Tacy, o których możemy już coś powiedzieć, gdyż w realnym świecie zdążyli udowodnić swoją wartość. Oczywiście nie wchodzę tu w temat błędnej oceny CA i PA przez researcherów z poszczególnych krajów, piszę o samej zasadzie. Przykładowo - Messi ma PA200 (przy CA198), Cristiano Ronaldo PA195 (przy CA192), Lewandowski zarówno PA jak i CA - 178. W każdym świecie gry będą więc praktycznie identyczni.

Zupełnie inaczej sprawy się mają z młodymi graczami, o których nie wiadomo jeszcze tyle, by określić ich umiejętności w przyszłości! Przyjrzyjmy się co oznaczają cyferki określające PA młodych piłkarzy:

-10 = 170-200  (potencjał na poziomie pomiędzy 170 a 200)
-9.5 = 160-190
-9 = 150-180
-8.5 = 140-170
-8 = 130-160
-7.5 = 120-150
-7 = 110-140
-6.5 = 100-130
-6 = 90-120
-5.5 = 80-110
-5 = 70-100
-4.5 = 60-90
-4 = 50-80
-3.5 = 40-70
-3 = 30-60
-2.5 = 20-50
-2 = 10-40
-1.5 = 0-30
-1 = 0-20
0 = 0-200 (limity dla danego kraju)


Nigdy nie określa się PA młodego zawodnika sprecyzowaną liczbą (tak jak zrobił to Shrek - PA 200). Bo wtedy wiadomo już, że taki gracz wyrośnie na przysłowiowego „koksa“ (oczywiście biorąc pod uwagę te zastrzeżenia, które przytoczyłem na początku artykułu).

Oto PA niektórych mlodych zawodników Ajaxu Amsterdam (ostatnia kolumna):



Najwyższe PA w grze ma Gianluigi Donnarumma (-10). Oznacza to, że może osiągnąć umiejętności na poziomie pomiędzy 170 a 200. Najpiękniejsze jest jednak to, że w każdym ze światów gry będzie INNY Donnarumma. Przy tworzeniu danego świata gry, Football Manager LOSUJE bowiem PA dla „Gigio“ z przedziału 170-200!

Nie chciałem sobie psuć zabawy otwierając zapis Silesii, więc na szybciutko stworzyłem nowy świat gry i sprawdziłem (Genie Scout) jakie PA Football Manager wylosował w tym przypadku dla Donnarummy. Proszę bardzo: 173!


Ktoś inny mógłby wylosować 178, 185, 190... Oczywiście nie oznacza to, że Donnarumma osiągnie takie umiejętności! Wszystko bowiem zależy od wielu czynników: od tego, czy ominą go długotrwałe kontuzje, od klubu w którym będzie występował, od poziomu bazy, poziomu szkolenia i umiejętności sztabu tego klubu, itd. Zmiennych jest tyle, że naprawdę nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak potoczy się jego kariera i jak się rozwinie!

Pewne jest jedno - w każdym świecie gry będzie to inny Donnarumma. Gdy dodamy tysiące piłkarzy, którzy również będą się różnić (pamiętajmy, że multum zawodników ma atrybuty losowe!), gdy dodamy newgenów, to konkluzja może być tylko jedna: każdy świat gry jest niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju i wyjątkowy!

I to jest w tej grze wspaniałe, piękne i fascynujące, to stanowi o jej ponadczasowej wielkości!


Autor: Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce

KOMENTARZE

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

12-10-2017, 13:02

Mam nadzieję, że to pomoże Wam zrozumieć pewne rzeczy!

Między innymi właśnie to jest w tej grze wspaniałe, piękne i fascynujące, to stanowi o jej ponadczasowej wielkości!

Fubar
Typer Sezonu 2017/18 - 2. miejsce


Komentarzy: 1343

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Niezłomny Celt

Dołączył: 2015-12-03

Poziom ostrzeżeń: 0

12-10-2017, 13:06 , ocenił powyższy materiał: mocne

Amen

Shrek


Komentarzy: 1505

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Das Gott

Dołączył: 2016-01-21

Poziom ostrzeżeń: -2

12-10-2017, 13:18 , ocenił powyższy materiał: mocne

Zgadzam się, tak to właśnie wygląda w grze.

Jest jednak pewne zastrzeżenie, które mój eksperyment próbuje udowodnić (bądź je obalić).

To oczywiście sprawi, że każdy z tych piłkarzy zostanie „koksem“ - jeżeli nie przytrafi się jakiś poważny uraz, lub jeżeli nie przejdą przypadkowo do klubu o słabym poziomie szkolenia czy bazy treningowej...


NIE. Poziom determinacji nie determinuje jak bardzo CA zbliży się do PA. Odpowiedzialne są za to inne czynniki (ja sam typuje główne dwa, ambicja + profesjonalizm, chociaż może się okazać, że presja także ma znaczenie), determinacja pozwala nam ocenić (w przybliżeniu rzecz jasna), jakie pozostałe dwa atrybuty mają wartość, ale sama z siebie nie ma wpływu na rozwój.

Losowe CA i PA to kapitalna sprawa i istnieją one od czasu powstania gry - były już w Championship Managerze 3 ( może nawet wcześniej). Z ostatnich nowinek, to wprowadzanie minusów połówkowych.

Shrek "przyznał" wszystkim zawodnikom, niezależnie od pozycji, atrybuty wyjściowe na poziomie 8. Umiejętności bieżące (current ability - CA) ustawił na 70, a umiejętności potencjalne (potential ability - PA) - na 200.

Stworzył kilkunastu zawodników, z których 16 ustawił determinację na poziomie 18-20, dwóm na poziomie 10.

Oczywiście pierwszą bzdurą jest ustawienie takich samych umiejętności, niezależnie od pozycji. Innymi przecież musi dysponować obrońca, innymi skrzydłowy, innymi napastnik. To chyba dla wszystkich zrozumiałe.


Nie za bardzo rozumiem akurat ten argument. Wiadomo, że zawodnicy byli tworzeni tak, by najłatwiej było ocenić jak bardzo się zmienili, ale jeśli sugerujesz, że skrzydłowy z szybkością 14 i dośrodkowaniem 14, za to obniżonymi wartościami krycia i odbioru do 6, będzie miał większe szansę na rozwój to także to zmienię.

A wracając do meritum - cieszę się, że wsadziłem kij w mrowisko i wywołałem dyskusję na temat związany z mechaniką gry. Bo im więcej takich artykułów jak Twój będzie powstawać, tym pełniejsza będzie nasza wiedza o grze, których wszyscy tutaj uwielbiamy.

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

12-10-2017, 13:22

Dorzuciłem do artykułu dwa screeny z PA kilkudziesięciu zawodników Ajaxu, z których najlepsi (np. Dolberg, de Ligt, Kluivert, Cerny czy Nunnelly mogą osiągnąć umiejętności na poziomie pomiędzy 140-170 (PA -85)

Czy to oznacza, że w każdym świecie gry będą gwiazdami? Oczywiście, że nie! Bo ich rozwój zależy od tak wielu czynników (zobacz: artykuł), że nie jesteśmy w stanie tego stwierdzić!

I to jest piękne!

pavel


Komentarzy: 1024

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Czasowy Ban - Czerwona kartka

Dołączył: 2016-01-24

Poziom ostrzeżeń: 4

12-10-2017, 13:45

Odpowiedzialne są za to inne czynniki (ja sam typuje główne dwa, ambicja + profesjonalizm, chociaż może się okazać, że presja także ma znaczenie), determinacja pozwala nam ocenić (w przybliżeniu rzecz jasna), jakie pozostałe dwa atrybuty mają wartość, ale sama z siebie nie ma wpływu na rozwój.


Jeżeli tak wygląda teza, to twój eksperyment jest z założenia błędny bo ani nie zaprzeczy ani nie potwierdzi tezy. Do tego potrzebujesz testowych zawodników z 2 grup (nazwy dopasuj do edytora, nie wiem jak się tam zwią ukryte atrybuty).

1. Determinacja 1-5, profesjonalizm 20,
2. Determinacja 20, profesjonalizm 1-5

Założenia. Takie samo CA, pozycja, wiek i klub startowy. Plus po 5 z kazdej grupy, aby wyniki były nardziej miarodajne, i jedziesz.

Shrek


Komentarzy: 1505

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Das Gott

Dołączył: 2016-01-21

Poziom ostrzeżeń: -2

12-10-2017, 13:54

Jeżeli tak wygląda teza, to twój eksperyment jest z założenia błędny bo ani nie zaprzeczy ani nie potwierdzi tezy. Do tego potrzebujesz testowych zawodników z 2 grup (nazwy dopasuj do edytora, nie wiem jak się tam zwią ukryte atrybuty).


Nie, teza dotyczy tylko i wyłącznie determinacji. Na dodawanie kolejnych zmiennych przyjdzie jeszcze pora.

Fubar
Typer Sezonu 2017/18 - 2. miejsce


Komentarzy: 1343

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Niezłomny Celt

Dołączył: 2015-12-03

Poziom ostrzeżeń: 0

12-10-2017, 14:00

Shrek, dnia 12-10-2017, 13:54, napisał(a):
Nie, teza dotyczy tylko i wyłącznie determinacji. Na dodawanie kolejnych zmiennych przyjdzie jeszcze pora.


To się zapowiada długi "eksperyment";-)

rivaldo
Typer Sezonu 2018/19 - 3. miejsce


Komentarzy: 398

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Uzdolniony Praktyk

Dołączył: 2016-02-27

Poziom ostrzeżeń: 0

12-10-2017, 14:05

No dobra @shrek i dostaniesz tych 15 koksików i do czego ich porównasz, co udowodnisz? Rozwiną się w dobrych, bardzo dobrych, genialnych piłkarzy, ale nie dowiesz się jaki na to wpływ miała determinacja, bo nie masz porównania jakby się rozwinęli z determinacją na niższym poziomie.

pavel


Komentarzy: 1024

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Czasowy Ban - Czerwona kartka

Dołączył: 2016-01-24

Poziom ostrzeżeń: 4

12-10-2017, 14:05

Nie, teza dotyczy tylko i wyłącznie determinacji. Na dodawanie kolejnych zmiennych przyjdzie jeszcze pora.


Bzdura. Nałoży ci się losowo profesjonalizm 20 i determinacja 20 i powiedz mi Einsteinie po czym poznasz co wpłynęło na rozwój zawodnika. Serio jak chcesz coś robić to rób to tak, aby miało to ręce i nogi, a nie robota dla roboty.

Fubar
Typer Sezonu 2017/18 - 2. miejsce


Komentarzy: 1343

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Niezłomny Celt

Dołączył: 2015-12-03

Poziom ostrzeżeń: 0

12-10-2017, 14:11

pavel, dnia 12-10-2017, 14:05, napisał:
robota dla roboty.


Słowo (słowa) klucz tego eksperymentu;-)
Obecnie online: brak użytkowników online
Copyright © 2015-24 by Łukasz Czyżycki