x

 

ARTYKUŁY - VARIA


OCENA mocne: 8, słabe: 0
zobacz komentarze

Football Manager 2020 (?) - nie ma odwrotu; czas na poziomy trudności!

16-08-2019, 09:43, Unikalnych wejść: 11493 , autor: Mahdi
ARTYKUŁY
VARIA

Zauważyłem ciekawą rzecz, wychwycił to to także Marass w artykule o Huesce (grałem zawodnikami o CA nie wyższym niż 140):

Link - FOOTBALL MANAGER DAJE NAM OLBRZYMIE FORY


Wniosek jest następujący: można dysponować zespołem o znacznie niższych atrybutach niż rywal/rywale, ale to wszystko traci znaczenie, jeżeli:

- mamy najlepszych trenerów (co najmniej 4 gwiazdki)
- posiadamy super obiekty treningowe
- utrzymujemy wysokie morale
- "tłuczemy" non-stop tę samą taktykę
- odpowiednio motywujemy


Oczywiście trzeba mieć jeszcze  zawodników na odpowiednim poziomie, graczami pokroju "kadra San Marino" nic się nie ugra. Ale prawda jest taka, że piłkarze o znacznie słabszych umiejętnościach niż rywal, są w stanie nawiązać z nim walkę, jeżeli spełnione zostaną podane wyżej warunki.

To oczywiście temat na dłuższą dyskusję i nie wiem do końca czy to dobrze, czy źle. Z jednej strony dobrze, bo tak się dzieje w realnym futbolu. Z drugiej - nie bardzo, ponieważ gdybym chciał zagrać topowym zespołem, lub choćby takim powyżej stanów średnich - szybko by mi się to znudziło. Jeżeli gracze, jakimi dysponuję w La Pologne potrafią dobrze sobie radzić w Lidze Mistrzów, to co by było, gdybym prowadził drużynę pokroju Leverkusen, czy każdy team z Premier League?

Chyba jednak poziom trudności FM-a z roku na rok się obniża. Grywam teraz często w Championship Managera 01/02. Oczywiście stosuję tam znaczne utrudnienie - zaimplementowałem kilkadziesiąt taktyk, których używa komputer. A taktyki te sprawiają, że pokonać rywala - szczególnie tego o zbliżonych umiejętnościach - nie jest łatwo.


 

I trzeba przyznać, że gra się trudno, a dysponowanie zawodnikami o naprawdę ogromnych umiejętnościach wcale nie jest gwarancją sukcesu. I tak powinno być!
 

Doszedłem do wniosku, że chyba nie ma już odwrotu od wprowadzenia „poziomów trudności“. Często pojawiają się pytania: „ale jak to zrobić?“. Według mnie bardzo prosto! Przede wszystkim podnieść (znacznie!) umiejętności wszystkim menedżerom i sztabowcom. Teraz wygląda to... katastrofalnie! Jest może z 10-15 menedżerów dysponujących wspaniałymi umiejętnościami, reszta - przeciętniacy lub słabeusze. Czy sprawi to, że będzie trudniej? Na pewno! Warto więc wypróbować ten dodatek (kliknij w poniższy baner):


Co można jeszcze zrobić, aby grało się trudniej? Podnieść umiejętności wszystkich bramkarzy! To niesłychane, aby w grze było obecnie zaledwie kilku-kilkunastu zawodników na tej pozycji, którzy naprawdę potrafią „wygrywać mecze“ (przede wszystkim De Gea, Neuer czy Oblak). Podobnie jest zresztą z defensorami...

Bez problemu można by zrobić dwie bazy danych: jedna byłaby standardowa, a druga dla osób, które oczekują wysokiego poziomu trudności. I w tej drugiej bazie znalazłby się zmiany, o których piszę.

Muszę się przyznać, że przygotowałem już projekt, który - mam nadzieję - zostanie pozytywnie rozpatrzony przez twórców gry. Jeżeli nie w wersji 2020 (nad którą prace są już praktycznie zakończone), to może w wersji 2021!

Po prostu trzeba wprowadzić w życie pomysł, w którym istnieje „normal level“ - dla graczy, nazwijmy ich „niedzielnych“ i „hard level“ - dla graczy zaawansowanych!


Autor: Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce

KOMENTARZE

Adiko


Komentarzy: 185

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Uzdolniony Praktyk

Dołączył: 2018-12-19

Poziom ostrzeżeń: 0

17-08-2019, 16:37 , ocenił powyższy materiał: mocne - Podoba mi się

@Shrek, nie wiem co to przejść na kodach, nie wiem co to niezabijalne NPC, XP ani solucje. Ale nieważne ile mądrych słów użyjesz, to fakt jest taki; gra jest dziecinnie łatwa. Wiem, bo gram. A skoro @Mahdi może zawodnikami o CA140 z powodzeniem rywalizować z zespołami co mają poziom 170-190, to coś z tą grą chyba nie tak?
Pomysły ciekawe, a dodatek na pewno wypróbuję.

tts0


Komentarzy: 488

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Chluba Mój Football Manager

Dołączył: 2015-12-23

Poziom ostrzeżeń: 0

17-08-2019, 22:24 , ocenił powyższy materiał: mocne - Podoba mi się

Jak dla mnie, powyższa recepta na podniesienie trudności FM-a - raczej nietrafiona i "od dupy strony". Choć, rzecz jasna, nie należy negować negatywnego wpływu słabego riserczu na odbiór rozgrywki. Przykładów jest tysiące i zapewne każdy gracz zna co najmniej kilka, a dowodzą one, że albo riserczerzy nie znają się na piłce, albo nie posiadają za grosz analityczno-statystyczno-matematycznego umysłu, albo nie dostają od twórców odpowiednich narzędzi do swojej pracy, albo... wszystko po trochu. Oczywiście, ja już nie wymagam, żeby studio SI tworzyło jakieś abstrakcyjne modele statystyczno-porównawcze, jak chociazby baseballowy "replacement player"(choć mogliby), ale trochę zdrowego rozsądku i podstawowej "zabawy statystyką" by się przydało. Teraz można odnieść wrażenie, że poszczególne elementy bazy danych są tworzone w oderwaniu od kontekstu pozostałych elementów. Przykładowo, Luka Modric miał kiedyś(nie wiem jak teraz, gram bez widoku atrybutów) atrybut "ustawianie się" na poziomie 8, czyli - transponując to na bardziej przystępną i wymowną pięciostopniowią skalę słowną(słaby, poniżej przeciętnej, przeciętny, powyżej przeciętny, elita) - poniżej przeciętnej! Czy naprawdę ktoś normalny mógłby pomyśleć, że facet grający pierwsze skrzypce w środku pola najlepszej drużyny klubowej XXI wieku mógłby się ustawiać w fazie defensywnej poniżej przeciętnej? W odniesieniu stricte do ścisłego topu - mógłby. Ale atrybuty w FMie są wartościami absolutnymi, co oznacza, że wartość 8 w La Liga znaczy tyle samo co z 10 lidze pingwinów arktycznych, a zatem mamy tu do czynienia z kompletnym brakiem zrozumienia kontekstu przy wystawianiu oceny danego atrybutu. Jak dla mnie, na tym najwyższym poziomie w zasadzie nie ma graczy, którzy ustawialiby się "poniżej przeciętnej"(i mówię tu również o napastnikach etc.). To jest po prostu absurd. Ale niestety to jest tylko część problemu, dlatego uważam, że recepta, którą przedstawił Mahdi byłaby niewystarczająca. Są bowiem w bazie zawodnicy, których riserczu "nie da się" spieprzyć. I taki przykładowy Messi jest w grze w miarę dobrze odwzorowany pod względem rozkładu atrybutów, ulubionych zagrań etc. a mimo to w żadnej wersji silnika meczowego nie zachowuje się jak Messi, co oznacza, że nawet idealny rozkład atrybutów u każdego zawodnika, poparty idealną ich oceną, gówno by zmienił, bo problem leży w samym silniku meczowym, który nie umie przełożyć danych, jakimi są atrybuty, na odwzorowanie rzeczywistości. Dotyczy to również wspomnianych menedżerów, którzy przy nieźle rozłożonych atrybutach, w teorii odzwierciedlających ich rzeczywisty styl, grają coś zupełnie innego. No, kurwa, ja rozumiem, że można mieć problem z odwzorowaniem stylu/warsztatuVukovicia, bo coś takiego po prostu nie istnienie, ale Guardioli, Mourinho etc.? No, litości!

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

18-08-2019, 08:52

@Adiko, nie przejmuj się, ja też nie rozumiem, o czym Shrek pisze. Ale to sytuacja typowa; ja wyrażam się po polsku, on po Shrekowemu :-) Czyli zwykle jest tak, że "ja o zupie, a on o"...

@tts0 - masz dużo racji w tym co piszesz. Ale od czegoś trzeba zacząć i podane przeze mnie propozycje powinny być zrealizowane na "dobry początek"! Ogólnie też jestem za tym, aby atrybuty w ogóle nie były widoczne, dla nikogo i pod żadnym pozorem!

Shrek


Komentarzy: 1505

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Das Gott

Dołączył: 2016-01-21

Poziom ostrzeżeń: -2

18-08-2019, 11:19

@Adiko @ Mahdi - pozwolę sobie przetłumaczyć z RPGowego na FMowy.

Shrek, dnia 17-08-2019, 15:55, napisał(a):
Czy grę można nazwać łatwą jeżeli przeszło się ją na kodach?




Czy grę można nazwać łatwą bo wykorzystuje się opcję save and load?

Shrek, dnia 17-08-2019, 15:55, napisał(a):

Czy grę można nazwać łatwą jeżeli wykorzystuje się błędy w jej strukturze - a to poprzez wykorzystywanie niezabijalnych NPC, by szybko dorobić się fortuny czy XP, czy wykorzystując błędy w strukturze gry, by szybciej się przemieszczać?



Czy grę można nazwać łatwą, bo wykorzystuje się błędy i niedopracowania gry takie jak:

- problem z wypożyczeniami i możliwością nadmiernego ich wykorzystania?
- brak jakiejkolwiek interakcji między nowo sprowadzonym talentem z drugiego końca świata, a brakiem kogokolwiek, kto pomógł by mu w adaptacji? Brak kogoś, kto by chociaż rozmawiał w jego języku? Za taki stan rzeczy odpowiada jeden atrybut: zdolność do adaptacji, ale nie ma jakiegokolwiek połączenia z ilością osób z danego regionu, czy nawet osoby mówiącej w ich języku. I tak spokojnie do Polski sprowadzić kogoś ( jakiegoś nastolatka) z Ameryki Południowej, chociaż w sztabie nie mamy nikogo kto by mówił w jego języku. Nie ma mowy o problemach z adaptacją do nowego klimatu itd. To samo w przypadku Anglii i krajów francusko języcznych. I tak można wymieniać i wymieniać.
- brak reakcji na zmiany dokonywane przecz graczy - sławetna taktyka z trójką napastników.



Shrek, dnia 17-08-2019, 15:55, napisał(a):

Czy grę można nazwać łatwą, jeżeli do przejścia jej, wykorzystuje się schematy przejścia krok po kroku - czyli solucje?



Czy grę można nazwać łatwą jeżeli korzysta się z gotowych rozwiązań w postaci:

- wonderkidów, czyli dzieciaków, których można kupić za grosze, a staną się wspaniałymi graczami?
- gotowych taktyk, które wykorzystują idealnie dopracowane stałe fragmenty gry?
- zleceniu części zadań, komputerowej sztucznej inteligencji, który i tak zrobi to dobrze, bez względu na atrybuty przedzielonego członka sztabu skzoleniowego?

Bardziej od dodawania jakiś niepotrzebnych poziomów trudności, wolałbym uszczelnienie i dopracowanie rzecz, które wymieniam, bo to one bardziej urzeczywistnią rozgrywkę, dodając jej trudności.

Ba, nawet na metodę S&L jest prosta metoda - wystarczyłoby dodać liczbę wczytanych gier.

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

18-08-2019, 11:54

@Shrek, możesz doprecyzować, o czym piszesz? My tu nie rozpatrujemy sytuacji save and load, więc dlaczego przytaczasz taki przykład? Artykuł jest na tyle klarowny i jasny, że tego rodzaju przykład jest wręcz uwłaczający. Proszę o pilne wyjaśnienie.

Hamish


Komentarzy: 119

Grupa: Moderator encyklopedysta

Ranga: Uzdolniony Praktyk

Dołączył: 2018-04-26

Poziom ostrzeżeń: 0

18-08-2019, 12:02 , ocenił powyższy materiał: mocne - Podoba mi się

@Shrek część rzeczy, które wymieniłeś jest niemożliwa do wprowadzenia. Nikt nie będzie utrudniał rzeczy, których normalni gracze nie wykorzystują, bo hajs musi się zgadzać, a gra musi się sprzedać również wśród takich, którzy grają na gotowcach i s&l. Proste.
Za to masz rację z wypożyczeniami i budową składu przez komputer. To jak komputerowe drużyny budują skład, to są jakieś jaja. To dlatego łatwo się wstrzelić, kiedy posiadasz słabą, ale wyrównaną drużynę. Zaś o sztabach szkoleniowych, to już szkoda wspominać. Kiedy klub jest bogaty i ma tylko po jednym trenerze bramkarzy, siłowym i ogólnym i choć są słabi to będzie ich trzymał, aż zakończą karierę. To przez to jest nam łatwo wywindować nasz sztab do ligowej czołówki, nawet będąc kopciuszkiem w stawce.

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

18-08-2019, 12:08

Hamish, masz rację. Ale wystarczy przeczytać ostatnie zdanie artykułu, aby zrozumieć o co mi chodzi. Powinien być wybór.

Hamish


Komentarzy: 119

Grupa: Moderator encyklopedysta

Ranga: Uzdolniony Praktyk

Dołączył: 2018-04-26

Poziom ostrzeżeń: 0

18-08-2019, 12:19

@Mahdi mi nie musisz tego pisać. W 19 gra mi się najgorzej odkąd pamiętam i nawet nie wiem, czy z 20 nie zrezygnuję. Też chciałbym, żeby było trudniej, a nie żeby gra za takie pieniądze nudziła tak szybko. Tylko prawda jest taka, że FM jest grą niszową, a może być tak, że gracze chcący wyzwań są jeszcze w tej niszy mniejszością. Dlatego ze zmianami w tym kierunku może być trudno.

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

18-08-2019, 12:25

Hamish - niszową jest chyba w Polsce. A w UK jest topową. I gra nadal w nią wielu graczy, którzy przygodę zaczynali 20 lat temu... I masz rację w tym co piszesz - dlatego przygotowuję projekt i zbieram wszystkie ciekawe pomysły. Jestem pewien, że kilka rzeczy (te, o których piszę w artykule) można poprawić od ręki.
Albo pomysł, aby można było automatycznie zblokować możliwość zatrudnienia zawodników innych niż krajowi, innych niż z CA większym od 140, etc. Przecież takie utrudnienia (oczywiście dla tych, co wybiorą tę opcję) można wprowadzić na takiej samej zasadzie, jak w Athletic Bilbao automatycznie blokuje się zakup innych zawodników niż Baskowie. To nie jest żaden problem od strony technicznej.

Hamish


Komentarzy: 119

Grupa: Moderator encyklopedysta

Ranga: Uzdolniony Praktyk

Dołączył: 2018-04-26

Poziom ostrzeżeń: 0

18-08-2019, 12:34

@Mahdi bo UK to ojczyzna footballu. Wiesz, transfery zagranicznych zawodników można dość łatwo zablokować w edytorze, niestety tegoroczny jest beznadziejny i prosta czynność wymaga niekiedy dużo czasu. Jestem ciekawy tego projektu o którym piszesz, może gdyby faktycznie udało się narobić trochę szumu, to byłaby szansa na jakiś dialog z producentem.
Obecnie online: brak użytkowników online
Copyright © 2015-24 by Łukasz Czyżycki