x

 

COOL CORNER - LITERATURA
OCENA mocne: 2, słabe: 0
zobacz komentarze

(Henryk Sienkiewicz) 170 rocznica urodzin, 100 rocznica śmierci geniusza.

25-10-2016, 22:39, Unikalnych wejść: 4646

W roku 1905 Komitet Noblowski składający się z członków Akademii Szwedzkiej, po raz piąty przyznał Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Przypadła ona Polakowi, choć Polski przecież de facto wtedy nie było....

W uzasadnieniu czytamy:


za wybitne osiągnięcia w dziedzinie epiki i rzadko spotykany geniusz,
który wcielił w siebie ducha narodu


Kto zacz? Oczywiście - Henryk Sienkiewicz.

Z twórczością Sienkiewicza zetknąłem się jako mały chłopiec. Mój dziadek, który był zaprzysięgłym wielbicielem pisarza, od najmłodszych lat czytał mi jego książki. Oczywiście niewiele wtedy z tego rozumiałem, ale pamiętam, że podobał mi się klimat! Świadomie zacząłem zgłębiać dzieła Sienkiewicza w wieku 10 lat. I muszę przyznać, że mocno wpłynęły one na moją osobowość, wrażliwość, sposób patrzenia na świat, ideały... Nie umiem napisać ile razy czytałem Trylogię... Setki? Postaram się zachęcić Was do sięgnięcia po tę fascynująca lekturę.

Trylogia to cykl trzech powieści,w skład której wchodzą:

1/ Ogniem i mieczem

2/ Potop

3/ Pan Wołodyjowski.
 

Pamiętajmy przede wszystkim, że Sienkiewicz pisał te książki w czasie, gdy Polska znajdowała się pod zaborami. Jak sam się wyraził, miała to być lektura „ku pokrzepieniu serc“. Trylogia poruszyła masy i wzmagała patriotyzm oraz kultywowała polskość, którą tak zaciekle starali się zwalczać zaborcy.

 


Ogniem i Mieczem“ rozpoczyna się ucieczką Bohdana Chmielnickiego na Sicz, której mógł zapobiec namiestnik chorągwi pancernej księcia Jeremiego Wiśniowieckiego, Jan Skrzetuski. Nie wiedział on jednak o listach, które nakazywały Chmielnickiego aresztować. Wkrótce Chmielnicki - sprzymierzony z Tatarami - organizuje bunt Kozaków zagrażający stabilności Rzeczypospolitej...

Książkę czyta się wspaniale z powodu wykreowanych przez Sienkiewicza postaci. Onufry Zagłoba, Longin Podbipięta, Rzędzian, Jan Skrzetuski, Michał Wołodyjowski czy Bohun śmieszą, bawią, a czasami wyciskają z oczu łzy prawdziwego wzruszenia... Jest to powieść wielowątkowa, gdzie obok wydarzeń wielkich (bunt Kozaków i próby jego zdławienia) mamy arcyciekawy wątek miłości Skrzetuskiego do kniaziówny Heleny Kurcewiczówny. A wszystko to niebanalne, piękne, cudowne... I możemy się przekonać co to jest honor, patriotyzm, przyjaźń....


 


W „Potopie“ spotykamy wiele postaci, które poznaliśmy już w „Ogniem i Mieczem“. Zmienia się jednak główny bohater. Jest nim chorąży orszański, Andrzej Kmicic. Młody zawadiaka przybywa na Laudę, aby poślubić przeznaczoną mu testamentem Aleksandrę (Oleńkę) Billewiczównę. Jakiż ten Kmicic jest typowo... polski! W głębi duszy dobry i szlachetny, jednak rówocześnie niepokorny, zaciekły, hulaka,w „gorącej wodzie kąpany“! Perypetie Kmicica i Oleńki, które śledzimy z niesłabnącym zainteresowaniem, przeplatają się z nieszczęściem, które po raz kolejny zawisło nad Rzeczpospolitą. Oto w lipcu 1655 wojska szwedzkie wkroczyły w jej granice i od zajęcia Wielkopolski rozpoczęły podbój naszego kraju. W październiku książę Janusz Radziwiłł zerwał Unię wiążącą Litwę z Koroną i podpisał pakt ze Szwedami... Pech chciał, że podkomendnym i dłużnikiem Radziwiłła, który wybaczył mu dawne grzeszki był... gorący polski patrota, Andrzej Kmicic. Podczas gdy Zagłoba nazwał Radziwiłła po imieniu: Mości panowie, oto Judasz Iskariota! Bodajeś konał w rozpaczy! bodaj ród twój wygasł! bodaj diabeł duszę z ciebie wywlókł... zdrajco! zdrajco! po trzykroć zdrajco!, a inni pułkownicy rzucali w geście protestu swoje buzdygany (Wołodyjowski, Oskierko, Stankiewicz, Skrzetuski, Mirski, Hoszczyc, Józefowicz), Kmicic opowiedział się za wojewodą wileńskim...  Czy Oleńka, która była świadkiem tego haniebnego czynu, kiedykolwiek mu wybaczy?


 


Pan Wołodyjowski“ uznawany jest za najsłabszą część Trylogii, ale ja nie podzielam tej opinii. Głównym bohaterem jest pułkownik Michał Wołodyjowski, którego mogliśmy już dobrze poznać czytając dwa pierwsze tomy. Akcja toczy się w okresie wojen Rzeczypospolitej z Turcją. Książka rozpoczyna się „misją“ Zagłoby, który postawił sobie za punkt honoru wyciągnąć Wołodyjowskiego z klasztoru. Trzeba bowiem wiedzieć, że pułkownik po śmierci narzeczonej, właśnie wśród kamedułów poszukał schronienia. Znany ze swoich forteli Zagłoba znalazł jednak sposób, aby przekonać „małego rycerza“ do zmiany zdania! Oczywiście w książce nie zabrakło wzruszającego wątku miłosnego oraz innych dramatycznych wydarzeń, a wszystko na tle dzikich polskch kresów i szykującej się tureckiej nawały.


 

 

Osobiście uważam, że każdy Polak powinien przeczytać Trylogię! Niewiele jest bowiem książek, z których możemy uczyć się prawdziwego patriotyzmu, a równocześnie w cechach charakteru bohaterów widzieć odbicie naszych własnych... Gdy jest mi źle, gdy świat naprawdę mocno da mi w kość, zawsze wracam do moich ukochanych książkowych przyjaciół! Zagłoba, Wołodyjowski, Skrzetuski, Podbipięta, Kmicic... cóż za wspaniały korowód!

 

 

 

Autor: Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce

KOMENTARZE

Kira
Debeściak


Komentarzy: 546

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Chuck Norris

Dołączył: 2016-03-09

Poziom ostrzeżeń: 0

26-10-2016, 12:35 , ocenił powyższy materiał: mocne

Pierwszorzędny pisarz drugorzędny. Ale generalnie bardzo przyjemny, szczególnie dla reliktów byłego ustroju.

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

26-10-2016, 15:49

Nie mam pojęcia o jakim ustroju mówisz i o jakich reliktach. Czy drugorzędny? No cóż, tu już kłania się Twoja wrażliwość. A gdyby patrzeć na "suche" fakty, to przypomnę, że tylko cztery osoby związane z Polską otrzymały Nobla w dziedzinie literatury. Sienkiewicz, Reymont, Miłosz i Szymborska. Więc chyba nie taki drugorzędny...

A do pisarzy takich jak Roth czy Mann jeszcze dojdziemy:-) Zupełnie inny typ pisarstwa...

Kira
Debeściak


Komentarzy: 546

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Chuck Norris

Dołączył: 2016-03-09

Poziom ostrzeżeń: 0

26-10-2016, 21:18

Mówię o ludziach, którzy mieli (nie) przyjemność dorastania w PRL'u. To nie jest mój wymysł, że się go tak określa. Sam trylogię, połknąłem bardzo szybko, podobała mi się. Potem jak już się nauczyłem historii juz trochę mniej, ale wiadomo mit kompensacyjny. Po prostu, wydaję mi się, że przy całej swojej klasie, to nie jest ten poziom co Kochanowski czy Mickiewicz. Ale ja nie zajmuję się literaturą polską, więc ciężko mi to stwierdzić. Swoją drogą będąc w Grecji znalazłem coś takiego https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/l/t1.0-0/s526x395/13076950_1078852055498332_8958003279491933446_n.jpg?oh=4fce82ea84402e008a70618ac275c533&oe=5898885A aż się sam zdziwiłem, ale to pokazuje jak bardzo jest on znany.
Chociaż za książka nie przepadam...

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

26-10-2016, 21:27

Kira, Sienkiewicz umarł w roku 1916, prawie 30 lat (!) przed PRL-em (w którym nota bene ja miałem przyjemność urodzić się i dorastać)... Był szlachcicem i wszelkie socjalistyczne "wymysły" były mu obce. W swoich książkach propaguje wiarę, etos narodowy, itp. Więc Twoje przemyślenia są o najmniej dziwne...

Co do linka - za Qvo Vadis? nie przepadasz? Cóż, powtórzę - kwestia wrażliwości... Dodam, że błędne jest przypisywanie mu nagrody Nobla z roku 1905 za Qvo Vadis właśnie! Dostał ją za wybitne osiągnięcia w dziedzinie epiki i rzadko spotykany geniusz, który wcielił w siebie ducha narodu“ :-)

Kira
Debeściak


Komentarzy: 546

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Chuck Norris

Dołączył: 2016-03-09

Poziom ostrzeżeń: 0

26-10-2016, 21:35

Nie, źle mnie rozumiesz. Ja wiem kiedy pisał Sienkiewicz, w epoce zwanej modernizmem. Natomiast, problematyka jego utworu była ponadczasowa, a w czasach prl bardziej docierała do odbiorców niż we współczesności. Chodziło mi raczej, że nawet grecy czytają Quo Vadis.

A nie lubię go bo straszny z niego kłamczuch ;)

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

26-10-2016, 21:37

A czemu tak uważasz?

Kira
Debeściak


Komentarzy: 546

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Chuck Norris

Dołączył: 2016-03-09

Poziom ostrzeżeń: 0

26-10-2016, 21:45

Bo pomija pewne fakty, inne rozwija do rangi mitu.

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce


Komentarzy: 10675

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

26-10-2016, 21:48

To prawda. Pamiętaj jednak, że to nie były książki stricte historyczne, ale lektury "ku pokrzepieniu serc", gdy Polska była pod zaborami...

Shrek


Komentarzy: 1505

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Das Gott

Dołączył: 2016-01-21

Poziom ostrzeżeń: -2

26-10-2016, 21:55

Czy za to, że nie pisze o FM i o piłce nożnej jako takiej dostanę bana? Jeśli nie to się wypowiem.

Trylogia Sienkieiwcza, była pierwszą książką ( albo serią książek), która łączyła dwa bardzo interesujące mnie tematy - historię z beletrystyką. W gimnazjum przeczytałem ją po raz pierwszy, w LO przygotowując się do nowej matury po raz drugi, obecnie słucham w aucie jako audiobooka. Ale im człowiek starszy, tym mniej jest zachwytu nad nad tym czym człowiek zachwycał się mając lat 14 - 15.

Niestety, z żalem to stwierdzam, że nazywanie książek Sienkieiwcza książkami historycznymi to delikatne niedopowiedzenie.
W samej Trylogii jest mnóstwo nieścisłości, przeinaczeń. Co więcej w Potopie tez się pojawią hocki klocki typu zmartwchwystania bohaterów, czy znikające pachołki. Co nie zmienia faktu, że czyta się to przyjemnie ( o ile ktoś potrafi znieść dość obszerne opisy przyrody).



Kira
Debeściak


Komentarzy: 546

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Chuck Norris

Dołączył: 2016-03-09

Poziom ostrzeżeń: 0

26-10-2016, 21:59

Tak, napisałem o wartości mitu kompensacyjnego. Mimo wszystko, no mi się to nie podoba. Ale czyta się łatwo i przyjemnie.
Obecnie online: brak użytkowników online
Copyright © 2015-24 by Łukasz Czyżycki