BLOG UŻYTKOWNIKA - Football Manager


OCENA mocne: 5, słabe: 0
zobacz komentarze

Dokąd zmierza seria FOOTBALL MANAGER? - mini recenzja FM24 i spojrzenie w przyszłość serii

29-11-2024, 02:12 , Unikalnych wejść: 320 , autor: poprostukuba00

Wybrany klub / reprezentacja: -

Opisywany sezon: -

Poziom rozgrywkowy: -

Wersja gry: Football Manager 2024

Witam was serdecznie, ostatnimi czasy naprawdę brak mi chwili by stworzyć sprawnie i szybko blog, choć przyznam że następny epizod Wartą Poznań jest już na ukończeniu. Natomiast dziś nie o tym - przychodzę bowiem do was by sprowokować was do ciekawej dyskusji.

Stworzyłem materiał, który jest recenzją FM 24 ale też spojrzeniem w przyszłość serii od Sports Interactive, która ma wiele znaków zapytania, sporo kontrowersji oraz dziwnych decyzji.

Dziękuję wam wszystkim za zainteresowanie i liczę na ciekawą dyskusję pod blogiem oraz na YouTube - pozdrawiam.

 

 


Autor: poprostukuba00
Typer EURO 2024 - 3. miejsce

KOMENTARZE

Sidorf


Komentarzy: 129

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Uzdolniony Praktyk

Dołączył: 2015-12-04

Poziom ostrzeżeń: 0

29-11-2024, 07:23 , ocenił powyższy materiał: mocne - Podoba mi się

Nie gram w nowe FMy, więc odniosę się tylko do stwierdzenia, że obecnie gry tworzone są dla dad gejmerów, a nie pasjonatów.

To jest po części prawda, o ile "teraz" oznacza z grubsza 20 lat i mówimy wyłącznie o mainstreamie/segmencie AAA. W top 10 najlepiej sprzedających się gier na PS2 masz trzy części GTA, dwie części Final Fantasy, Gran Turismo, Tekkena, MGS i Kingdom Hearts. Z nich wszystkich może tylko MGSa uznałbym za bardziej skomplikowaną grę niż obecne dad gejmingowe tytuły w stylu nowego God of War czy tam Horizona.

To trochę jakby stwierdzić, że teraz dobrych filmów dla pasjonatów kina się nie robi, bo marvele, bo rimejki, bo kontynuacje itd. kompletnie ignorując masę dobrych filmów, które może nie podbijają box offica, ale swoją wartość mają.

I w grach jest podobnie, na każdą grę typu PS5 exclusive/Asasyn10/odgrzewanykotletcallofduty przypada pięć dobrych gierek, ale bez wielkiego budżetu i rozgłosu. Gier wychodzi więcej niż kiedykolwiek wcześniej, bo więcej ludzi się tym zajmuje, szczególnie z dotychczas biednych krajów. Jak kiedyś miałeś do wyboru albo korporacyjne gierki promowane na E3 przez sztab marketingowców, albo gry z kosza o wątpliwej jakości, tak teraz masz platformy internetowe pełne niezależnych gier, które przy swoich ograniczeniach marketingowo/budżetowych muszą wybijać się interesującą rozgrywką. Czasami im się udaje, czasami nie, ale próbują.

Jak dla mnie to obecnie mamy najlepsze czasy dla pasjonatów gier, wymagających czegoś więcej niż "press F to pay respect".

Peter
Strażnik Galaktyki


Komentarzy: 1923

Grupa: Root Admin

Ranga: Uzdolniony Praktyk

Ranga sponsorska: Sponsor

Dołączył: 2017-08-15

Poziom ostrzeżeń: 0

29-11-2024, 10:50 , ocenił powyższy materiał: mocne - Gdyby tego nie było, strona stałaby się uboższa

Wszystko zależy od podejścia. Jak widać powstają blogi z różnymi ciekawymi karierami. A to Kotwica, a to Barcelona w poszukiwaniu Graala czyli próbą pobicia rekordu, a to jakieś egzotyczne ligi czy kluby, a to ograniczenia nakładane przez gracza, jak Przeminho.

Dario


Komentarzy: 633

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Uzdolniony Praktyk

Dołączył: 2017-08-13

Poziom ostrzeżeń: 0

29-11-2024, 11:05 , ocenił powyższy materiał: mocne - Podoba mi się

Moim zdaniem nie jest jeszcze źle, źle dopiero będzie. Jak się nie robi szopek, tak jak pamiętni panowie od 1-4-2-4 to można pograć i się wciągnąć na wiele sezonów.

Mahdi
Wicemistrz Polski FM 2015, Mistrz Polski FM 2017, FM 2019, FM 2020, FM2021 i FM2022, 3. miejsce w Polsce FM 2018, Typer Sezonu 2020/21 - 2. miejsce, Typer Sezonu 2021/22 - 3. miejsce, Pierwszy Kreator Gwiazd, Menedżer Miesiąca


Komentarzy: 10926

Grupa: Root Admin

Ranga: Ojciec Założyciel

Ranga sponsorska: Sponsor Główny

Dołączył: 2015-03-20

Poziom ostrzeżeń: 0

29-11-2024, 14:41 , ocenił powyższy materiał: mocne - Bardzo mi się podoba

Ciekawy materiał, super, że chciało Ci się go nagrać. Co do meritum: ja już pięć lat temu pisałem, że należy wprowadzić poziomy trudności:

https://myfootballmanager.pl/artykul/460/football-manager-2020-nie-ma-odwrotu-czas-na-poziomy-trudnoci


Przedstawiłem wtedy projekt szefom SI, ale odzewem było kwękanie: to będzie trudne, bo trzeba zatrudnić kilku nowych programistów, że zmniejszy potencjał komercyjny,m etc.

Trudno. nie, to nie. Dodam tylko, że na początku lat 90-tych pykałem sobie z kolegami w taką zręcznościówkę na Amidze: Dino Dini's Goal. Nawet tam były poziomy trudności i na "hardzie" było naprawdę ciężko ograć komputer :-)

Skoro nie, to pozostaje nic innego, jak samemu nakładać na siebie ograniczenia, lub wynajdywać takie nierealne cele, jak ja w Barcelonie: np. pobić rekord liczby zwycięstw w LM pod rząd. Bo, trzeba przyznać, walka w LM jest najtrudniejsza.

Co do tej całej grafiki, silnika meczowego, to dla mnie ma to trzeciorzędne znaczenie.

przeminho
Zastępca Redaktora Naczelnego


Komentarzy: 1677

Grupa: Moderator

Ranga: Koneser Football Managera

Ranga sponsorska: Sponsor Premium

Dołączył: 2021-10-24

Poziom ostrzeżeń: 0

29-11-2024, 20:45 , ocenił powyższy materiał: mocne - Bardzo mi się podoba

Ostatni trudny FM (dla mnie) to ten w którym zmieniono interfejs z górnego na boczny - musiałem się przestawić. Ogólnie poziom trudności zmniejsza się z każdym dodanym ,,gadżetem" rozmowy motywacyjne, dynamika zespołu itd. Masz więcej składowych sukcesu i w sumie wtedy wychodzi, ze nawet jak coś jednego zawalisz to reszta składowych nadrobi. W czasach, gdy gra nie była tak rozbudowana mały błąd był niedopuszczalny.

Ogólnie problemem FMa jest nasz przeciwnik, po prostu komputer prowadzi naszych rywali jak tuman, robi głupie transfery, gra taktyką niepasująca do piłkarzy. No i te cholerne spłaszczenie bazy - o czym mówię? Obecnie mamy mało graczy z bardzo wysokim CA, cała baza została tak skrojona, by pokazać przewagę umiejętności kilku graczy. Jeszcze z 10 i więcej edycji do tyłu zawodników z CA 170 i wyżej było mnóstwo, stworzysz silny zespół a nic ci to nie daje, bo inne zespoły tez mają dobrych graczy. Dziś kupisz najlepszych a inne zespoły nie mają takiego wyboru i z miejsca masz przewagę.
Tak samo menagerowie - wszystko zrobiono by podkreślić wielkość Guardioli i Kloppa, przez to jest mało topowych managerów w bazie.

Cała reszta, w 24 gra się naprawdę przyjemnie, czytelna, intuicyjna gra. A poziom trudności? Ostatnio z ciekawości odpalałem starsze wersje i wcale trudno nie było, parę spotkań na 17 i dobre wyniki. No to odpaliłem FMa 2005 - tu była jazda, w dupe od wszystkich po kolei prowadząc Arsenal. Zanim załapałem o co chodzi to trzeba było się nagłowić, a wyniki dalej były takie sobie. Po prostu trudne FMy są poniżej 10, bo mniej skomplikowane :)

Sidorf


Komentarzy: 129

Grupa: Wirtualny Menedżer

Ranga: Uzdolniony Praktyk

Dołączył: 2015-12-04

Poziom ostrzeżeń: 0

30-11-2024, 10:33

przeminho, dnia 29-11-2024, 20:45, napisał:
Ogólnie problemem FMa jest nasz przeciwnik, po prostu komputer prowadzi naszych rywali jak tuman, robi głupie transfery, gra taktyką niepasująca do piłkarzy.

Ja bym powiedział inaczej. To człowiek zbyt dobrze prowadzi klub, a nie komputer zbyt słabo. W rzeczywistości też przecież kluby robią czasami takie głupoty, że aż ręce opadają. Chelsea zbierająca pluton młodzików jakby szła na wojnę, Real Madryt ściągający trzeciego światowej klasy LW, kiedy nie mają ani obrońców, ani środkowego napastnika itp. itd.
Tylko w FMie, obie te sytuacje nie sprawiałyby problemu w klubie gracza. Mbopi byłby królem strzelców jako dziewiątka, bez problemu mieszczący się w składzie między Vinim a Rodrygo. W Chelsea każdy z tych młodzików grałby jak piłkarski weteran, a po paru latach byliby jeszcze lepsi.
FM po prostu bardzo słabo, lub w ogóle, symuluje czynniki ludzkie, a może raczej psychiczne i pozasportowe. Szansa, że graczowi coś nie wyjdzie, mimo jego szczerych chęci, jest bardzo mała.
Obecnie online: brak użytkowników online
Copyright © 2015-24 by Łukasz Czyżycki